سهیل سنقر

پایگاه اطلاع رسانی شهرستان سنقروکلیایی

سهیل سنقر

پایگاه اطلاع رسانی شهرستان سنقروکلیایی

پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

دکتر فردین پرویزی در یادداشتی نوشت: جهان در حال حاضر در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه شاهد بحران اعتیاد هم هست. 

 

پرسودترین تجارت‌های امروز دنیای ما تجارت اسلحه و مواد مخدر یعنی کسب و کارهایی برای نابودی بشر است. 

 

این در حالی است که اعتیاد در عین حال مهم‌ترین و دردناک‌ترین معظل اجتماعی است. اعتیاد یک بیماری مزمن و پیش رونده ی‌مغزی است و دارای تاثیرات عمیق اجتماعی، روان شناختی، جسمی و اقتصادی است.

 

مصرف مواد مخدر به خصوص هروئین تزریقی یکی از مشکلات آسیب زا و جدی است و مهمترین علت آلودگی به ایدز در کشور ما به شمار می‌رود. 

 

تربیت و روش نادرست و ناآگاهی والدین از نحوه‌ی‌ تربیت فرندان به ایجاد اضطراب منجر می‌شود و گرایش به اعتیاد برای فرار از اضطراب را شامل می‌شود. 

 

معمولا به والدین توصیه می‌شود که به کارهای مدرسه فرزندانشان توجه کنند حتی در انجام تکالیف مدرسه کمکشان کنند. اما وقتی پدر و مادری تکلیف مدرسه فرزندش را انجام می‌دهند باور به ناتوانی در انجام تکالیف در فرزند تقویت می‌شود. 

 

وقتی بچه‌ای می‌گوید نمی‌توانم تکلیفم را انجام دهم و پدر و مادر اجازه می‌دهند از این کار سر بار زند در واقع احساس بی‌قابلیتی او را تأیید کرده‌اند. 

 

بچه‌ها که بزرگتر می‌شوند ممکن است این برداشت‌های غلط نیز ادامه یابد و بر افکارشان و رفتارشان سایه بیندازد. ممکن است احساس اینکه آدم‌های بدی هستند و شایسته ی‌چیزهای خوب نیستند در آنها ادامه یابد. 

 

هر فردی ممکن است احساس کند بد یا بی‌ارزش است حتی اگر این احساس کاملا با واقعیت مغایرت داشته باشد احساس نا امنی و نا لایقی فرد را در برابر واقع گریزی، آسیب پذیر‌تر می‌کند و در پی آن اغلب میل به تغییر حال و هوا با مواد مخدر را به جود می‌آورد. 

 

احساس می‌کند با بقیه مردم دنیا تفاوت دارد، انگار به هیچ جای این دنیا تعلق ندارد. الکل و مواد مخدر یا سایر مواد اعتیاد‌آور فرد را در برابر درد بی‌حس می‌کند و به او امکان می‌دهد تا احساس کند عضوی از دنیای عادی باشد.

 

اعتیاد معمولا به دنبال اضطراب شروع شده و سپس با بروز خلق افسرده، فرد را به خود درمانی با الکل  و مواد مخدر ترغیب می‌کند. 

 

این رفتار به نوبه‌ خود موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و پزشکی می‌شود که اضطراب را تشدید می‌کند و بیمار سعی می‌کند با مصرف بیشتر آن را کنترل کند. مصرف مکرر مواد مخدر آسیب‌ها، عوارض و خطرات بسیاری بر سلامت فرد، خانواده و جامعه وارد می‌نماید.

 

ویژگی‌های شخصیتی که افراد را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد: حساسیت بیش از حد به احساسات ناخوشایند خود و دیگران، کمبود انگیزه برای کنترل رفتار، هیجان طلبی، تحمل کم و بی‌حوصلگی، آستانه پایین و تحمل کم ناکامی‌ها، احساس ناامیدی در مورد رسیدن به اهداف.

 

مشکلات جسمانی: اعتیاد به مواد مخدر ممکن است فرد را در مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، ناتتوانی جنسی، عقیم شدن، سوء تغذیه و کاهش وزن نماید اگر اعتیاد از نوع تزریقی باشد ممکن است فرد را مبتلا به بیمارهای عفونی مثل ایدز و هپاتیت نماید.

 

مشکلات روانی: اعتیاد ممکن است موجب اختلال در خواب، افسردگی، مشکل در تصمیم‌گیری، اختلالات روانی خفیف و شدید و اختلال شخصیت شود.

 

مشکلات خانوادگی: اعتیاد ممکن است موجب بروز مشکلات اقتصادی، کاهش درآمد خانواده و افزایش هزینه، طلاق و خشونت، همسرآزاری و کودک آزاری شود.

 

مشکلات اجتماعی: شیوع ایدز، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، فقر و بیکاری، افزایش و بروز جرم در جامعه، همچون دزدی، فحشا، و قتل شود.

 

راه کارها :

باید مسئولین را که در واقع والدین دوم فرزندان هستند نسبت به وجود این مسائل آگاه کرد این اطلاع رسانی از طریق برگزاری جلسات به منظور آشنایی و ضرورت آموزش والدین و کسانی که با فرزندان در ارتباط هستند انجام شود.

 

آگاه کردن کودکان و نوجوانان از اعتیاد و مواد مخدر از طریق (پوسترها، فیلم‌ها، کارگاههای آموزشی اجرای کلاسهای روانشناسی برگزاری کارگاه هایی مانند مهارت نه گفتن و کنترل اضطراب)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۴/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی