سواد رسانهای چیست و چه اهمیتی دارد؟
سواد رسانهای به فرایندی گفته میشود که از دریافت پیام تا پذیرش و ذخیرهسازی در ذهن را در بر میگیرد.هر دریافتی از جهان پیرامون ما به باورها و دانشی که داریم، وابسته است.
گاهی اوقات یک کالا یا یک خبر را میبینیم، اما ذهن ما واکنشی نسبت به آن نشان نمیدهد، زیرا در تقسیمبندی ذهنی و باورهای درونی ما جای نمیگیرد.
اما همین مسأله اگر تکرار شود و دائم در تیررس ذهنی و رفتاری ما قرار بگیرد، ناخودآگاه تأثیراتی بر ذهن خواهد گذاشت.
در اینجا ما به فیلترهای ذهنی نیاز داریم تا هر اطلاعاتی را باور نکرده و در جهت اطمینان از صحت آن، منبع نشر دهنده و فهم اهداف آن بکوشیم.
منابع مختلفی در فضای مجازی وجود دارد که به تولید محتوای جذاب و هیجانانگیز میپردازند. قطعاً تمام این محتواها بصورت رایگان و صرفاً در جهت آگاهی بخشی تولید نشده است.
به عبارت دیگر، بخش بزرگی از محتوای موجود در اینترنت در جهت شکلدهی و تربیت نیروی تحت امر نظام سرمایهداری در جهان حقیقی تولید شدهاند.
سربازان مخفی که هر چه نظام سرمایهداری از کانالهای مختلف مد، علم، سیاست، فرهنگ و مذهب گفته را باور کرده و سرلوحه زندگی خویش قرار میدهد.
در تمام رسانههای قدرتهای بزرگ از قدرت رسانهای خود برای جذب مخاطب و جهتدهی به جریانات فکری مخالف استفاده میشود تا مخالفان را در جهت نیات و نگرشهای خود تجمیع کنند.
کنترل و ترغیب افکار عمومی مخاطبان با اتخاذ روشها و دیدگاههای مورد نظر توسط رسانهها سابقه طولانی دارد.
تولیدکنندگان محتوا با برجسته کردن برخی موضوعات در فضای مجازی، به موضعگیریهای مخاطبان در فضای حقیقی و مجازی جهت میدهند. عصر ارتباطات، نیازمند مدیریت اطلاعات و بازخورد آن است.
در دریای گسترده سایبر، هر اطلاعات و دادهای را میتوان یافت، اما آنچه برخی را برجسته و برخی را بیاهمیت جلوه میدهد، نحوه انتشار و هدف تولیدکنندگان آن است.
به همین دلیل آموزشِ نحوه تعامل، پذیرش و استفاده از پیامها و محتواهای ارائه شده یک امر ضروری در فضای رسانهای و مجازی محسوب میشود.