سهیل سنقر

پایگاه اطلاع رسانی شهرستان سنقروکلیایی

سهیل سنقر

پایگاه اطلاع رسانی شهرستان سنقروکلیایی

پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

چرا حجاب ؟

يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۰۰ ب.ظ

خانم کبری همتیان، از پژوهشگران و طلاب سطح ۳ حوزه علمیه در یادداشتی نوشت: فلسفه حجاب به دلیل اختلاف‌های طبیعی زن و مرد و بالا بودن جذابیت‌هاو زیبایی‌های ظاهری زن نسبت به مرد و لزوم حفظ کیان خانواده و ایجاد امنیت و آرامش روحی و روانی و اجتماعی و بالا رفتن ارزش و اعتبار اجتماعی زن در جامعه این مسئله قابل توجه می‌باشد.

 

گرچه دستور حجاب را وسیله‌ای برای سرکوب زنان و حاکم شدن روحیه مردسالاری در جامعه می‌دانند و محدودیت‌های آن را مانع پیشرفت اجتماعی و شغلی زنان می‌دانند که پاسخ‌های معقولی به آن داده شده است.

 

مسئله دوم وظیفه مردان در امر حجاب کمتر از زنان نیست و آنان نیز باید علاوه بر رعایت پوشش عفیفانه رفتار توأم با حیا و عفاف در پیش گیرند و نگاه خود را نگهدارند.

 

در طول تاریخ نیز دیده‌ایم که همواره زنان طبقات بالای اجتماع پوشش را به دلیل موقعیت و منزلت اجتماعی خود رعایت می‌کردند و دارای پوشش مناسب بودند.

 

از مسائل دیگر که مربوط به فلسفه حجاب است محدود کردن جلوه‌گری زیبایی‌های زن و مرد به کانون خانواده و عدم تسری آن به متن جامعه است که موجب چشم چرانی و فساد و عدم امنیت و مشکلات دیگر برای زن و مرد می‌شود.

 

پوشش امروزی حجاب نیز که به شکل چادر مشکی است گرچه توصیه دین و سنت معصومین نیست اما شاید به دلیل قداست و صلابت و اقتدار رنگ مشکی از طرف عموم انتخاب شده است.

 

نکته آخر این که آنچه مانع پیشرفت و فعالیت زنان در جامعه می‌شود محروم کردن زن به دلایل فقر فرهنگی و آداب و سنت‌ها و رسوم سنتی مردم است نه حجاب و اسلام حضور کریمانه زن را در اجتماع و پیشرفت و فعالیت او را به هیچ عنوان نهی نکرده و مانع آن نیست.

 

خانم کبری همتیان، از پژوهشگران و طلاب سطح ۳ حوزه علمیه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۴/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی